زمینه ای برای ارتقای حاکمیت شرکتی

در شرایط کنونی، بازارسرمایه با توجه به رکود سایر بازارهای موازی مانند طلا، مسکن و ارز بیش‌ از پیش مورد اقبال قرارگرفته است. سرمایه‌گذاران به مولفه‌هایی مانند اطمینان از سودآوری شرکت‌ها و حفظ سرمایه‌هایشان توجه می‌کنند.

در شرایط کنونی، بازارسرمایه با توجه به رکود سایر بازارهای موازی مانند طلا، مسکن و ارز بیش‌ از پیش مورد اقبال قرارگرفته است. سرمایه‌گذاران به مولفه‌هایی مانند اطمینان از سودآوری شرکت‌ها و حفظ سرمایه‌هایشان توجه می‌کنند.
هرچه حمایت از سهامداران خرد در مقابل معاملات اشخاص وابسته بیشتر باشد، سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه که با شاخصه‌هایی همچون افزایش ارزش بازار و تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده نمایان‌گر است، بیشتر خواهد شد. ایجاد مقررات درزمینه حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران خرد و تأمین خواسته آنان، شفافیت و مسئولیت‌پذیری مدیران و افزایش نقش بازار سرمایه در تأمین مالی شرکت‌ها که از اهداف اصلی بازار سرمایه است، درپی خواهد داشت.
براساس ماده ۴ قانون بهبود کسب‌وکار و قانون برنامه ششم، وزارت اقتصاد مکلف به بهبود جایگاه بین‌المللی ایران در رتبه‌بندی‌های جهانی کسب‌وکار است؛ به همین منظور درلایحه‌ای، حمایت از سهامداران خرد در کمیسیون اقتصاد به تصویب رسید. بر این ‌اساس، مدیران شرکت برای انجام برخی معاملات با حساب شرکت مکلف به کسب اجازه مجمع عمومی هستند. با این قانون چنانچه مدیران معامله‌ای انجام دهند که در راستای منافع سهامداران خرد نباشد، باید پاسخگو باشند. این موارد در جهت حفظ و برقراری حاکمیت شرکتی موثر خواهد بود. الزام قوانین و مقررات مربوط به حاکمیت شرکتی مسئله نمایندگی بین سهامداران با مدیران شرکت را کاهش می‌دهد. البته مسائلی مشابه با طولانی‌ شدن زمان بسته شدن برخی نمادها، عدم افشای به‌موقع اطلاعات، عدم بازارگردان برای برخی نمادها، عرضه سنگین حقوقی‌، قوانین خلق‌الساعه بازارسرمایه (مسائل کنونی بازار پایه) و ایجاد صف‌های خرید و فروش تعمدی، کماکان پیش‌روی سهامداران باقی‌مانده است که انتظار می‌رود با تشکیل کانون سهامداران حقیقی مرتفع شود.به نظر می‌آید با اجرای این لایحه و همچنین ایجاد سندیکا حمایت از سهامداران ضمن ارتقای جایگاه کشور در نظام حاکمیت شرکتی شاهد شفافیت، عمق‌بخشی و افزایش نقش بازارسرمایه در تأمین‌مالی، بهبود جایگاه کشور در شاخص کسب‌وکار جهانی و رشد اقتصادی پایدار باشیم.

  • هانیه جعفری-تحلیلگر شرکت تامین سرمایه کاردان
  • شماره328 هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه15
کد خبر 409938

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =